Richtlijnen voeding

Judo, voeding en gewicht zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door beter en bewuster om te gaan met je voeding en je gewicht zit je lekkerder in je vel, kun je harder trainen, sneller herstellen en loop je minder risico op blessures. Bovendien leidt betere voeding tot betere prestaties – niet alleen op de korte, maar vooral ook op de lange termijn.

Discussies over judo en eten gaan algauw over niet eten – afvallen. Op afvallen (ook wel bekend als “aftrainen” of “gewicht maken”) lijkt nog altijd een flink taboe te liggen in de judowereld. In theorie is iedereen tegen aftrainen en zeker bij jongeren, maar de praktijk is anders. Met het opstellen van richtlijnen voor voeding en gewicht hopen wij het onderwerp voeding & judo allereerst weer in een positief daglicht te brengen – bewust eten is lekker en leuk! Daarnaast willen we openheid tussen judoka’s, ouders en trainers bevorderen – vragen stellen mag, twijfelen is prima en als je moeite hebt met voeding of gewicht dan helpen wij je graag.

Het document “Richtlijnen voeding & gewicht” is opgesteld door TopJudo Amsterdam in samenwerking met voedingsdeskundige Esther van Etten en sportarts Jessica Gal.


Lees het document “Richtlijnen voeding & gewicht” van TopJudo Amserdam


Voedingsavies op maat

esthervanettenVoor professioneel voedingsadvies op maat kunnen judoka’s van TopJudo Amsterdam terecht bij onze voedingsdeskundige Esther van Etten. Esther is werkzaam bij sportmedisch centrum Fysiomed, waar zij onder meer samenwerkt met Jessica Gal. Ze heeft ruime ervaring in de begeleiding van zowel recreatieve sporters als topsporters en jonge talenten.

Voor meer informatie of het maken van een afspraak zie http://www.esthervanetten.nl/.